Digitale geletterdheid, ethiek en talentontwikkeling

Het lesmateriaal van Dag Vijf is zorgvuldig ontwikkeld en geselecteerd door onderwijsexperts. Centraal staat het ontwikkelen van digitale vaardigheden, ethiek & technologie en talent met aandacht voor taal. De lessen worden gegeven door vrijwillige gastdocenten uit het bedrijfsleven. Zij worden getraind door professionals uit het onderwijs. Nieuwsgierig naar het lesmateriaal? Klik op de onderstaande afbeeldingen om de lessen te bekijken.

05 maart 2021

Pijler Mediawijsheid
Vak Wereldoriëntatie
21st century skills zelfregulering

Stelling: De overheid mag alles van iedereen weten en vastleggen om criminaliteiten andere overtredingen van de wet te voorkomen.

Pijler Computational thinking
Vak Nederlands
21st century skills creatief denken

Stelling: Ik vind het prima dat ik een app gratis kan gebruiken en dat de app mijn data en gegevens gebruikt zonder dat ik daar expliciet toestemming voor geef.

12 maart 2021

Pijler Informatievaardigheden
Vak Natuur en techniek
21st century skills creatief denken

In deze les staat de vraag centraal: Is de blackbox een verbetering aan de wereld? Of brengt het ook schade toe?

Pijler Mediawijsheid
Vak Nederlands
21st century skills creatief denken

In deze les staat de vraag centraal: Op welke manier kan nepnieuws iets toevoegen aan het leven van mensen en op welke manier kan het schade toebrengen aan mensen en/of de wereld?

19 maart 2021

Pijler Mediawijsheid
Vak Wereldoriëntatie
21st century skills zelfregulering

Stelling: De overheid mag alles van iedereen weten en vastleggen om criminaliteiten andere overtredingen van de wet te voorkomen.

Pijler Computational thinking
Vak Nederlands
21st century skills creatief denken

Stelling: Ik vind het prima dat ik een app gratis kan gebruiken en dat de app mijn data en gegevens gebruikt zonder dat ik daar expliciet toestemming voor geef.

26 maart 2021

Stelling: Voor mijn eigen veiligheid is het fijn als mijn ouders weten waar ik ben en wat ik doe ook als dit ten koste van mijn privacy gaat.

Vraag: Hoe kun je je bewust worden van brainhacking en hoe kun je er mee om gaan?

09 april 2021

Vraag: Op welke manier draagt YouTube bij aan jouw leven en ben je je daar altijd van bewust?

Dilemma: Je mag allerlei tools inzetten om informatie over iemand op te zoeken, maar je mag deze tools niet inzetten om iemand te stalken; waar ligt de grens?

16 april 2021

Stelling: Kunstmatige intelligentie heeft en gaat een nog grotere invloed hebben op ons leven dan de toekomst van internet.

Stelling: Als we zelfrijdende auto’s uiteindelijke willen toestaan op de weg moeten we wereldwijd stemmen op welke keuzes een auto dient te maken in lastige situaties.

30 april 2021

Stelling: Het is prima om niet te weten of je met een robot of met een ‘echt’ mens aan het communiceren bent.

Stelling:: Ieder kind zou op school iets moeten leren van programmeren, want dat is tegenwoordig veel waardevoller dan bijvoorbeeld een andere taal leren.